torsdag 2. august 2007

listelek

Jeg kjenner at høsten er like rundt hjørnet, vi skriver august, semesterstart nærmer seg og det er bær på nesten alle bringebærbuskene. Og med høsten kommer også listene - mine egne, selvskrevne lister. Kanskje har det sammenheng med forhenværende turer til butikken, der en kjøpte ting til skolestart etter nøye oppskrevne lister, kanskje henger det sammen med lister en selv skrev når en hadde fått skoleutstyret, kanskje har det ingen sammenheng i det hele tatt. Jeg er i hvert fall i listehumør. Og den første listen er en småfeministisk liste som er så ufarlig og søt at mine ottarvenner ville vri seg i smerte. Det er listen over de beste, britiske kvinnelige skuespillerne over tretti. Jeg er nemlig glad i flinke skuespillere opp i årene, særlig hvis de er kvinner, for da vet jeg som regel at de er valgt på grunnlag av skuespillertalent og ikke vakker nese. Et overveldende flertall av mine favorittskuespillere i denne kategorien er britiske, og dermed konkluderer jeg med at britene er flinkere til sånt enn vi andre - det er rett og slett flere kvinnelige skuespillere med rynkerderfra enn fra andre steder.

1. Maggie smith (1934)

2. Judi dench (1934)

3. Emma thompson (1959)

4. Imelda Staunton (1956)

5. Kate Winslet (1975)

6. Tamsin greig (1967)

7. Phyllida Law (1932)

8. Kristin Scott Thomas (1960)

9. Bronagh Gallagher (1972)

10. Helen mirren (1945)


Det var et lite sjokk å oppdage at både Maggie Smith og Judi Dench er 73 år gamle, mens Phyllida Law enda eldre - de er med andre ord gamle damer - og de lever vel ikke evig. Jeg håper Maggie Smith rekker å spille inn alle Harry Potterfilmene.
Den yngste på listen kom med under tvil, Kate Winslet er nemlig litt for vakker og rynkefri til å passe helt inn. Til gjengjeld er hun flink, og faktisk overn 30, med tiden vil hun passe fint inn. Hun kan jo tross alt ikke noe for at hun ikke er eldre.
Listen er selvsagt ikke organisert på noe vis, i så fall ville Emma Thompson havnet øverst som favoritt. Er det noen jeg har glemt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar