torsdag 27. september 2007

Ja takk, begge deler.

For lenge siden - sånn omtrent to uker siden - ble jeg tagga. Virrvarr ville at jeg skulle finne de ti mest attraktive mennene jeg visste, og da slik jeg forsto det, ikke bare "kjekke, skremmende menn" i Magrethe Munthestil, men menn jeg likte. Selve Taggingen er en del av virrvarrs bloggvise forskningsprosjekt, som går ut på å finne ut om det finnes noen typiske trekk ved de attraktive menn vi liker. Det er derfor verdt, i denne sammenheng, å også sjekke ut alternative løsninger, som for eksempel hos Katarina.

Helt siden kvelden Virrvarr postet sine valg, har jeg strevd med å lage min egen. Oppgaven syntes meg umulig. På den ene siden - det finnes flust med kjekke menn, jeg kunne fylle side opp og side ned med menn jeg finner attraktive. (ja, jeg tror jeg er full av hormoner.)
På den andre siden - for at menn skal fremstå som virkelig attraktive, må de også være svært sympatiske. Det betyr at jeg helst bør kjenne dem, for skjønt Johnny Depp fremstår som sympatisk, og skjønt Neil Gaiman ikke kan være noe annet, så vet jeg jo ikke. Og det samme med en del av de mannfolkene jeg ender opp med - jeg finner dem sympatiske mest av alt fordi de spiller en så sympatisk rolle, (de er gjerne skuespillere.) Når da jeg ender opp med for mange menn, hvem skal da forlate salen? De snille menn jeg kjenner og virkelig liker, de oppdiktede karakterene som egentlig ikke eksisterer, eller de virkelig hotte mannfolkene som mest av alt er det - hot?

Du skulle jo tro at det her var komplisert, men neida. Enda kommer en til sånne folk som jeg innerst inne fremdeles har en svak flekk for, trass i at det bare kan skyldes de pinlige tenårene - skal jeg ta dem med? Det går tross alt litt prestisje i sånne lister, og når mine venner trekker frem Sean Connory, Alan Rickman og Kaptein Picard - hvordan kan jeg da trekke frem en gammel flamme som Leonardo Dicaprio?

Jeg velger en typisk Engelineløsning, eller også kjent som Ole Brumm; Ja takk, begge deler. Men yoghurt fremfor rømme - jeg velger vekk Orlando Bloom.

I stedet ender jeg med fire kategorier, hvor jeg har valgt ut fem kandidater til hver. Blant kategoriene finner vi "de mest hotte", "de mest sympatiske eventyrfigurene" og "de mest attraktive mannfolkene fra det virkelige liv", hvorav siste kategori krever både et svært sympatisk ytre og et svært sympatisk indre. I tillegg kommer en siste liste, laget spontant, bare fordi jeg tydeligvis har en ting for irer. Kos dere.

For dem som synes jeg er feig og burde skjerpe meg, lage en skikkelig liste over ti mannfolk og ikke en delt liste med tilsammen tyve - dere kan gå inn her og se på listen jeg laget før Virrvarrs ide. Den er uten bilder, dog, fordi opptil flere av folkene er bokfigurer som eksisterer i mitt hode alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar