lørdag 19. mai 2007

demo, demo, demokratteteti og krattetitei


Ahhh! Demo over. Og for en demonstrasjon!

En gang i blant belønnes en for sitt strev. I dag er en sånn dag. Alt klaffet. Mine kamerater, vi har gjort en kjempejobb, og vi får resultater! Bare vent til alle bildene legges ut på leftpunchbloggen, og forhåpentligvis også Respekts hjemmesider - dette er bare en smakebit.

Demonstrasjonen var i det hele tatt perfekt. I halvannen time nøt vi solskinn, flotte appeller fra varierte folk, supre kulturelle innslag og masse folk - adressa hevder vi var 1500 mennesker. Samvirkerlaget sang så det gjallet, de afrikanske trommene brøt opp og sørget for spenning mellom appellene, folk var levende og Svartlamoen hardkor fikk oss alle til å trekke på smilebåndet. Knall.

Og for første gang husket noen i Respekt Trondheim (les: meg) å lade opp kameraet og ta det med. Vi kan altså bekrefte den flotte begivenheten! Her ser vi Momodou, nå kjent for hele Norge etter den glimrende artikkelen i KK den 12. Mai - den eneste appellanten på engelsk.




Selv snakket jeg for Respekt, og konkluderte med at Marum må gå - og innen jeg var ferdig med ordene hylte hele plassen foran meg og alle klappet masse. Og etterpå kom masse mennesker bort og ga meg klemmer - det er kjekt å agitere for populære saker, gitt.




Og - igjen! Samvirkerlaget. De sang en vømmølremiks av "det er itt'nå som kjem tå sæ sjøl!", som jo bare måtte bli kul. Ellers sang de "virvelstevet", og det må være første gang på mange år at jeg hørte en versjon av denne uten tunge sukk fra mine medfolk - raddiser har en tendens til å bli lei av "lalalalalala". Og så - til slutt - hurra! tusen mennesker på Torget ropte "stopp Volden! Stopp Volden!". Jeg må bare skrive det igjen - denne sangen - og disse folkene - er så kule.




Og etter samvirkerlagets konsert ble det tid for Afghanermarsjen, men det er en stor sak som fortjener mer plass enn en avslutning. La oss heller avslutte med jubelropet - vi var 1500 i Trondheim og 1400 i Oslo - vi nådde alle målsetninger for demoen! Og se hvor flotte vi ble!

2 kommentarer:

  1. Fabelaktig, engeline!
    Og grattis med appell- små fugler har hvisket meg i øret at det gikk riktig Bra (c:

    SvarSlett
  2. Godt å høre. Og grattis med fantastisk demo selv - så dere nok på tv! 1400 for en mann i en annen by? Det er et av mine mange lyse øyeblikk med menneskeheten om dagen. Godt jobbet! Og skulle du se Jo, hils ham fra meg!

    Lykke til med eksamen, forresten. Snart, snart sommerferie!

    SvarSlett