mandag 24. mars 2008

Kongen av sitater

Mark Twain skrev fantastiske bøker, og de fleste jeg kjenner som har lest ham, har latt seg fange hemningsløst inn i en klok verden sett fra rampete, amerikanske gutteøyne. Med unntak av "Tiggerprinsen" har de derimot aldri helt fanget meg, selv om jeg ser at de er nydelige. Min mor kastet en gang frem forslaget om at det er for mye av gutterollen i dem, og jeg har alltid hatt vanskeligheter med å være noe annet enn jenterollen.

Men, han var en stilig fyr med en skarp tunge og en skarp penn. Skjønt han misforsto grundig i enkelte sammenhenger - er det ikke en søt anekdote hvor han mente en viss Jane Astin var en døgnflue uten skrivekunnskaper? - er det få andre som har etterlatt seg så morsomme, kloke og treffende sitater. Jeg ramler til stadighet over ting han har sagt eller skrevet, som jeg smiler av og skriver meg bak øret. Nå har jeg fått en svømmende fisk på mitt ubuntuskrivebord, og denne fisken kommer med små sitater og kommentarer hver gang jeg ber den om det. Fisken heter Wanda, selvsagt, og i dag kom den med et Mark Twainsitat:

They spell it "da Vinci" and pronounce it "da Vinchy". Foreigners
always spell better than they pronounce.
-- Mark Twain


Han har så rett, så rett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar