lørdag 19. september 2009

Feriefabulering

Grekerne har endel ting for seg, altså. For eksempel finnes det drøssevis av små, greske øyer med blått hav, massevis av stein, krydderplanter og solskinn. På disse greske øyene finnes det turistattraksjoner som faktiske steder hentet fra gresk mytologi, solstoler og suvenirer som er tilpasset den vulgære nordmann fra Østlandet. De greske øyene, i alle fall den jeg befinner meg på i dette øyeblikk, har Se & Hør, VG og Vi menn i de fleste butikker, i tilfelle du skulle lure på hva den vulgære nordmann interesserer seg for. De greske øyene har utrolig stygge menn som vil gi deg "massasj!" med verdens sleskeste Kurt Nilsensmil og katter på alle gatehjørner - bitre, vakre, veldig, veldig fine katter som kusinen min nekter meg å klappe. (Parasitter, Ellinor! De andre turistene, de som klapper kattene likevel, har SINE regler, og vi har VÅRE. Ikke klapp katten.) Og så har de greske øyene, hvis du ser bort fra de nødvendige pastasentralene, greske kjøkken.

Jeg nevner:

yoghurten. Dette er det beste, det absolutt aller beste ved gresk kjøkken. Alle steder selges tjukk, tjukk yoghurt med frukt eller honning.


Første kvelden spiste jeg lammesteik med innbakte tomater, krydder og ovnsbakte poteter. Det var mer enn fantastisk.

Moussaka i posrsjonsformer, med ostetopp som en omelett.

Gresk salat med tomater, oliven og store, store biter fetaost.




Jeg skulle gjerne, gjerne ha levd på gresk kjøkken, oppdager jeg. Fantastisk yoghurt, fetaost og nå, snart, begynner olivensesongen.

2 kommentarer:

  1. Det greske kjøkenet er fantastisk, og min favoritt på Hellasferie er absolutt moussaka i porsjonformer. Herlege ting.

    SvarSlett