torsdag 15. mai 2008

vakre ord og fred på jord

Hva ønsker du deg, spurte en venn av meg i begynnelsen av mai. Jeg ble stum som et blåskjell. Hva ønsker jeg meg? Av livet, av fremtiden, av i dag?
Jeg har brukt to uker på å finne svar, riktignok ikke på disse spørsmålene, men dog på ordene "hva ønsker du deg"... til bursdagen.
Det er lenge siden dette ble et lite viktig spørsmål for meg. Delvis fordi jeg ikke ønsket meg noe brennende, jeg ble glad for alt, og delvis fordi jeg liker å fremstille meg som nonsjalant. For noen år siden hadde jeg en irriterende uvane med å svare "fred i verden". Jeg har gitt opp det ønsket - delvis fordi jeg strengt talt ikke ønsker meg fred, men rettferdighet, og delvis fordi det er en feig måte å unngå problemstillingen på. Så i år, med Nick Hornyby i hælene og allting, har jeg satt meg ned og faktisk laget en liste, en siste liste før jeg eventuelt begir meg ut på større og mer alvorlige emner. Det er - i dag, faktisk - en uke til jeg forlater det fine, runde tallet 20, og i år har jeg tatt meg bryet å faktisk finne ut om jeg ønsker meg noe. Det gjør jeg. Èn ting ønsker jeg meg, og det er ikke temmelig kreativt. For syns skyld har jeg ført opp noen emner til, som heller ikke er spesielt kreative, og jeg ønsker meg alt sammen, som vanlig, bortsett fra at det denne gang er èn ting som faktisk er i prioritert rekkefølge.

I år ønsker jeg meg:

1. Pene ord. Vakre betydninger

...dette vil si poesi, egentlig. Enten det er ord du har diktet opp og rablet selv, ord som er innbundet i en eller annen hjerteskjærende vakker innbinding eller ord som er trykket med billig blekk i en pocketutgave, ønsker jeg meg dikt, ord som smelter på tungen, ord som får huden min til å nuppe seg i fryd.

2. Gode tegnesaker. Andre kreative duppeditter

Jeg er begynt å leke med farger, motiver og fingre igjen, skjønt det ikke vises så tydelig på min en gang så entusiastiske kunstblogg. Jeg ønsker meg kreativt tegneutstyr og morsomme duppeditter fra for eksempel Panduro. Kunst reparerer sjelen.

3. God te.

Hvem er vel overrasket? Jeg ønsker meg alltid te. Men nå har jeg omtrent alt jeg trenger av smaksatt te, det være seg grønn, rød eller svart. Med andre ord ønsker jeg meg kreativ te, morsom te som for eksempel japanere eller kinesere eller sprø, alternative kamerater finner på å lage. Grønn blader som er knust og skal piskes til te. Te som smaker popcorn og serveres til Sushi. Te som de snakker om i "Six Feet Under." Lær meg noe nytt og spennende?

4. Skrivebøker.

Jeg vet det, jeg er en litteraturstudent, og litteraturstudenter ønsker seg alltid skrivebøker. Og ettersom pene skrivebøker den letteste oppgaven, det er bare å spørre etter en moleskinebok, ender det som regel med at de omtalte studentene til slutt eier så mange ubrukte at de er nødt til å si"Nok!"
Jeg har ikke så mange skrivebøker at jeg er nådd den smerteterskelen ennå, men jeg må likevel presisere litt:
Jeg har en rosa skrivedagbok som jeg fikk til bursdagen for mange år siden, med en hilsen inni (og dikt, for såvidt) som fremdeles gjør meg varm og svevende. Den boken er snart utskrevet, og for første gang siden det året kjenner jeg at jeg bekymrer meg for hvor jeg skal plassere de mest meningsløse tankene mine. Derfor, mine venner; jeg trenger en ny personlig bok med mye plass og hjertevarme.

5. Det en manisk student alltid har bruk for.


En må jo ha fem punkt på listen, og økonomisk støtte blir alltid tatt vel imot.

5 kommentarer:

  1. Mamma ønsket seg alltid snille barn i gave, og var flink til å fortelle oss at vi ikke var snille ellers, derfor ble jeg alltid så fortvilt over det ønsket, for for meg var det en umulig gave å gi. Kanskje jeg burde ønsket meg en blid mamma til min bursdag, eller en klem?

    Men ønskene dine er skrevet opp bak mitt mest oppmerksomme øre. (:

    SvarSlett
  2. Det er en slem, slem ting å ønske seg i bursdagsgave. Bursdagsønsker skal ikke være ondskapsfulle, de skal uttrykke at en viser tillit og varme for dem man er glad i.

    SvarSlett
  3. Jeg har kjøpt gave til deg!!!
    Den passer ikke noen av ønskene (kanskje ett, hvis man legger mye godvilje til)og er på vei til meg i posten fra det store Ytland.

    Jeg ønsker meg fotografisk minne til bursdagen. Er det for mye å be om???

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen som er like rundt hjørnet ( ? ) !

    SvarSlett
  5. Like rundt hjørnet, omtrent. Takk :)

    Og du har gave til meg? spennende, spennende! Gaver fra Polen er de beste. Ønskelisten er tross alt mest til for de usikre, som ikke våger å finne på noe.

    (Og fordi jeg ønsker meg poesi.)

    SvarSlett