onsdag 18. juni 2008

En drøm i midsommernatta

I Trondheim står solen opp kvart over tre om morgenen. Hvis en tilfeldigvis befinner seg på Festningen, dette magiske, vakre stedet i Nidaros, da kan en betrakte soloppgangen. Skyene i vest blir rosa, himmelen bak blekblå og skyene i øst får samme farge som lys, god whiskey i skjæret fra levende lys. Og over alt er trærne tunge av grønt løvverk, det lukter av kløver, gress og syriner hvor du enn vender snuten og hvis du sitter stille og er ung nok, hører du gresshoppene spille fiolin.
Ingenting i hele verden er så nydelig som norske sommernetter.

7 kommentarer:

  1. Fantastisk skildring! Jeg savner Trondheim jeg.

    Sjekk Marthe sin blogg http://brentbarn.blogg.no

    Jeg tror kanskje du vil huske papp/høytaler/t-skjorte - dyret.

    SvarSlett
  2. Noreg, vårt Noreg.

    Dette er vænt.
    Ynskjer eg var med på det.

    Elles; hev eg funne dama med "Across the universe"-utgåva; Fiona Apple.

    SvarSlett
  3. Noreg, Noreg. Særlig i juni. Det kommer forøvrig en anmeldelse av Sunnivas skuespill, som selvsagt var årsaken til at jeg var på festningen i utgangspunktet... Jeg bare mangler noen navn først, og jeg vil gjerne gi ros til dem som fortjener den uhemmet.
    Fiona Apple er en bra dame. Og den versjonen av Across The Universe har jeg hørt, den er fin. Men ikke så fin som den platen jeg fikk av deg, og som jeg hører på og finner nye perler på hele tiden. Fra Alf Prøysen til diverse svensk, herlig(!!) musikk til noe som bare kan være Thomas Dybdahl? og Kent selvsagt. Men også på engelsk, kan det stemme?

    hva angår Marthes blogg, så passer brent barn godt. Den skal straks inn på linkelistene et sted. Jeg minnes grillmonsteret vårt med varm, nostalgisk glede, så takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Du skal få navnene snart, det tar bare litt tid, mange navn å holde styr på. (:

    SvarSlett
  5. Ingen fare, jeg mente ikke egentlig å mase heller. Du fortjener absolutt litt ferie! Det var mest at jeg ville gi Kristin rammen for den fantastiske natten.

    Til neste sommer tar jeg forøvrig sikte på å ha en sånn natt med flere. En spontan natt med vakker musikk, soloppgang og teater oss i mellom, alle vi nordisklitteraturfilmfolkene samlet til rødvin og akkustisk gitar fra Kristins hender. "Ville itte dæ ha vøri no?"

    SvarSlett
  6. Um plata:
    -Prøysen er mennenes mann (jf. bøkenes bok)
    -Thomas Dybdahl er rett
    -...sameleîs med kent på engelsk (i motsetnad til Sunniva tykkjer eg dei læt vænt då òg)

    Elles: meld dykk inn i gruppa mot nedleggjing av klassiske språk ved NTNU.

    Snälla.


    Helsing frå de brunsvidde

    SvarSlett
  7. We'll see if we can arrange that. Så lenge du lar din mor være i fred.

    SvarSlett