lørdag 26. desember 2009

På perrongen

I did not ask for this
oh, yes you did



Jeg snakket med en kjær venn om akkurat dette, for bar noen få uker siden. Vi snakket om hvordan Tori Amos skriver sangtekster som rommer hele romaner, bare gjennom to, tre vers. Vi snakket om hvordan hun av og til skriver små linjer som treffer perfeksjon, linjer som er så sanne, linjer som består av ordinære ord, som er sammensatt slik at de blir magiske, ren språklig perfeksjon. Vi snakket også om at det som kanskje er aller vakrest ved Tori Amos' sangtekster er at de handler om så sterke kvinner, kvinner som ikke nødvendigvis vet at de er sterke.

For noen år siden fikk jeg en hjemmebrent cd med Tori Amoslåter som handlet om meg. Tori Amos synger nemlig ganske ofte om meg, om mitt liv. Winter handler om meg. Spark handler om meg. Girl handler om meg. Girl Disappearing handler i alle fall om meg. Og akkurat i kveld handler Smokey Joe, i alle fall akkurat de linjene over, om meg. I did not ask for this - oh, but yes you did.

4 kommentarer:

  1. Vi snakket også om Tori for en tid tilbake. Om hvor dyktig ho er og hvordan tekstene snakker inn i utrolig mange menneskers liv, også mine.

    Jeg var så heldig å få oppleve henne live på " wooden" i 2005 og det var en nydelig opplevelse. Hun er ikke like god live som for eksempel Loreena Mckennitt, men det å høre kanskje spesielt Winter live, gjorde noe meg i alle fall meg.


    Synes Precious Things er utrolig flott også.


    Tekstene hennes har fulgt meg fra relativt ung lytter og gjennom livet.

    Tori snakker og takket være deg og dine nedlastninger har jeg jo også gitt hennes nyere musikk en sjanse, der jeg før fastlåste meg i gamle spor. ( Helt bokstavlig)

    Nå må jeg høre på henne kjenner jeg:)

    SvarSlett
  2. Med vi mener jeg folkene her heime til jol, for å klargjøre.

    :)

    SvarSlett
  3. Jepp, Tori Amos er noe helt særegent. Jeg har truffet mennesker som ikke hører forskjellen på henne og det store antall andre jentesangere, men jeg synes forskjellen er åpenbar - hun skriver fantastisk, og jeg elsker stemmebruken hennes.

    SvarSlett
  4. Kan ikke helt forstå at ikke de forstår forskjellen på henne og andre nei. Men kanskje kan det ha noe med at de som mener det rett og slett ikke kjennes henne, bakgrunnen og ikke minst tekstene godt nok?

    Toris stemme er god, men for meg ligger magien i tekstene og i gjenkjennelsen rundt dem. :)

    SvarSlett