fredag 25. desember 2009

De er overalt!

Hjembyen gjør meg alltid litt ustabil, og jeg ender opp med å tenke over hvilke små og store hemninger det bringer med seg å være bipolar. Det er ikke noe jeg tenker mye på i hverdagen, men å være tilbake i hjembyen får det til å fremstå som viktigere. Kanskje det handler om at jeg merker svingninger mindre, men handler mer på dem, kanskje det handler om at jeg er i selskap med andre som ikke er redd for medisinering, og at jeg derfor kommer nærmere mitt eget pillebrett, kanskje det handler om noe helt annet. Jeg har i alle fall nettopp gravd frem det kanskje nyttigste diskusjonsforumet jeg har vært innom, angående bipolaritet. Forumet heter "BipolarNorge" og er et lukket forum, og jeg har ikke vært innom på eviglenge. Nå gravde jeg det som sagt frem, fordi jeg hadde noen spørsmål og fordi, som sagt, dette er et flott sted å utveksle erfaringer. Der, under kategorien "bipolaritet i hverdagen", fant jeg en link til wikipediasiden over kjente personer som enten er diagnostisert eller antatt berørt av bipolar lidelse. Noen av dem visste jeg om fra før, de mest kjente og åpenbare. Jeg har skrevet før om Stephen Fry, Englands mest fantastiske mann. Jeg har i årevis trykket Van Gogh til mitt bryst, fordi han maler verden akkurat slik jeg ser den og fordi han er antatt å ha vært bipolar. At Kurt Cobain var bipolar er vel heller ingen stor overraskelse, og Van Gogh tatt i betraktning er vel Edward Munch nesten selvsagt. Men så kommer altså de navnene jeg ikke visste om, og som jeg ikke ventet å se. Jeg skal gi dere noen:

Mel Gibson er bipolar. Det var også Florence Nightingale. Ray Davies, vokalist i The Kinks, har også forstyrrelser i hjernens signalstoffer. Macy Gray, som på slutten av nittitallet regjerte norske radiokanaler med sangen "I try" er bipolar. Edgar Allan Poe, Ozzy Osborne, Axl Rose, Nina Simone og Brian Wilson, faller inn i kategorien. Det gjør også forfatterne Graham Greene, Kurt Vonnegut og Patricia Cornwell, samt Terminatorskuespilleren Linda Hamilton. Den tidligere gitaristen i Evanescence er bipolar. Sinead O'connor er selvsagt bipolar, men visst du at det også gjaldt Kerry Katona, som pleide å synge i Atomic Kittens? Til og med Carrie Fisher, som spilte Prinsesse Leia i Star Wars, er bipolar!

Jeg så denne listen, og ble forunderlig glad. Noen av disse menneskene er bare antatt bipolare, ettersom de døde lenge før en oppfant psykiatrien. Noen av dem har vært åpent bipolare i årevis, og noen av dem kom ut så sent som for to år siden. -De er fotballspillere, matematiskere, regissører, musikere, forfattere, skuespillere, forretningsmenn/kvinner, psykologer, racersykkelkjørere, journalister, kort sagt er de hva som helst. Flere av dem nevnes i sammenheng med teorien om at bipolaritet og kunstneriskhet ofte er sammenknyttet, men det er underordnet i den sammenhengen jeg vil inn i, den som gjorde meg så glad. Saken er den at bipolare folk regnes med å få forsinkelser i høyere utdanning - bachelorgraden min er allerede et år på etterskudd.: Bipolare folk får veldig ofte trøbbel senere i arbeidslivet, og jeg har prøvd å forberede meg på noe sånt de siste par årene. Derfor var det så deilig å se denne listen, så veldig oppmuntrende: de er hva som helst, overalt. I følge denne listen kan vi hva som helst, og ikke fordi vi er småsprø og med tanker om overmennesklighet, men fordi vi faktisk kan. Det er fantastisk.

Og til slutt - jeg kommer bare ikke helt over det. Florence Nightingale?!

12 kommentarer:

  1. jeg VET at du kan få til det du vil Ellinor:)

    SvarSlett
  2. Haha! Hvis Florence kan, kan jeg.

    SvarSlett
  3. men....bipolar er bare en merkelapp..., du er flott du, og verdens beste, det er det du er!

    SvarSlett
  4. Igjen, hah! Jeg er i selskap med helgenen Florence Nightingale, geniet Stephen Fry, viduneret Van Gogh og, ikke minst, Mel Gibson. Uansett hva jeg gjør, vil det aldri bli så dårlig som Passion of The Christ.

    SvarSlett
  5. ikke bare fordi Florence kan, eller alle de andre berømthetene, men fordi du er den du er! Så det så;) Fortsatt god jul til deg og dine:)

    SvarSlett
  6. Du er fantastisk, Ellinor. Bahelorgrad eller ikkje. Og, ja, du _kan_ (sjølv om det er eit litt kontaminert uttrykk etter siste amerikanske presidentvalkampen). Det er alltid oppbyggjeleg å sjå at andre fantastiske menneskje har hatt sitt å stri med. Fortsatt god jul!

    SvarSlett
  7. Ah, så pene ord. Jeg er glad i dere også. Og ja, jeg kan, amerikansk valgkamp tiltross!

    Wikipedia er så bra, det.

    SvarSlett
  8. Det er helt utrolig hva folk rett og slett får til, diagnose eller ei. Så nettopp litt av den sju timer lange visningen av bergensbanen og tenkte på at store deler av den ble bygd for lenge siden, helt uten det arsenalet av hjelpemidler og maskiner vi har i dag. Tunneler og jernbane. Ganske fantastisk.

    Jeg vet vi kan, i alle fall når vi passer oss for de negative tankene som er så flinke til å fortelle oss det motsatte. Jeg sitter på hurtigbåten nå, med internett og pc, litt fantastisk det og,synes jeg.

    Jeg har tro på deg.

    Stor klem.

    SvarSlett
  9. Teknologi! Det er magisk, det. Jeg gleder meg til å drikke te med deg på nyåret.

    SvarSlett
  10. Skjønne, skjønne Ellinor. Ja, du kan, det veit jeg. :)Ikke bare kan du, men du er utrolig herlig også.

    Stor klem til deg. Blir finfint å møte deg igjen

    :)

    SvarSlett
  11. Det er no klårt som dagen at denne wikipedialista treng å friskast upp. Eg veit nemleg um ei ung, kortklypt, venesæl og bergensk Florence som utan tvil høyrer heime i ei upprekning av alle dei som kann , endå um tankar og sinn kløyver seg og lagar store fartsdumpar i livsvegen.
    :)

    -kf

    SvarSlett
  12. Gullhjerte, du er så nydelig, vet du det?

    Og takk, Susanne. Dette var egentlig ikke ment som en sånn "jeg tror ikke jeg kan"post, men jeg trengte oppmuntringene deres likefullt. Takk.

    SvarSlett