søndag 28. januar 2007

redigering.

Jeg skrev om Disneymusikalen Den lille Havfrue, og det noe betenkelige moralske spørsmålet at Prins Erik egentlig forelsker seg i Ariels vakre stemme. Det var før jeg så flere musikaler etter hverandre.

Ved nærmere ettertanke handler nemlig både Annie og Sound Of Music om akkurat det samme. I sound Of music er Julie Andrews en glad og litt barnslig ung kvinne som synger hele tiden og lærer barn å synge som et kirkekor i løpet av en dag, og derfor vinner hun hjertet til kapteinen.
I Annie er tjenestepiken en vakker og dyktig dame som sjefen aldri ser, før Annie synger og hun begynner å synge, og han plutselig ser henne likevel.

Phantom Of the Opera er litt omvendt, selv om sangen er desidert viktig likvel - der er det nemlig han som må synge for at hun skal forelske seg. Og ikke forelsker hun seg nok, heller. Men hva kan en vel vente av et kvisebefengt fantom.

Jeg må altså redigere meg selv, og konkludere med at i musikaler skal altså helten eller heltinnen synge og dermed vinne kjærligheten. Det er selve poenget, det er mønsteret i en musikal. Flinke Disney.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar