søndag 28. januar 2007

Åsene lever, men det gjør ikke Frank

Lørdag 27.01 hadde vi, det være seg min vennegjeng bestående av Annette, Hilde, Silje og Susanne, samt Susannes venninne Aina som for denne kvelden var velkomment attpåsleng, vår lenge omtalte musikalkveld. Vi samlet oss hos Susanne, som bor i et veldig koselig hus med tvstue, kroet oss i en sofa og gjorde oss klare.

Og selvsagt måtte vi begynne med Sound Of Music. Noen av oss hadde ikke sett den før, andre hadde kun sett den som barn og de siste av oss hadde sett den ofte, ofte - men ikke ofte nok. For kan noen jente få nok av en sånn historie? Den er jo virkelig helt etter mønsteret, en mønsterelev for å si det sånn, og Julie Andrews er og blir helten i mitt musikalske univers. Dette er Mary Poppins med romantikk i stedet for magi. Jeg har selvsagt allerede laget en liste over mine favoritting, en liste jeg skal hente frem på grå dager. Og kanskje det ikke er så verst å bli nonne, hvis en bare reddes av helten i tide og gifter seg i stedet.

Videre førte vi tradisjonen med Phantom Of The Opera, en film jeg har hatt lyst til å se i mange måneder. (Jeg har holdt meg til musikalkvelden. Det var hardt.) Den er ikke fullt så god, som det ble poengtert - fantomet er jo ikke vansiret. Hva skal den masken skjule - en kvise? Men musikken, som jo er det viktige i en musikal, musikken er så vakker!

Til slutt fikk vi litt tidsnød, dessverre, derfor ble både Annie, Den lille Havfrue og Fame lagt bort. heldigvis viste det seg at det beste alternativet faktisk passet akkurat inn i tiden vi hadde igjen, og kvelden ble avsluttet med galskap og erotikk, vi så Rocky Horror Picture Show. Som viste seg å være kanskje bedre enn første gang, fordi en denne gang ble oppmerksom på diverse detaljer og replikker som en tidligere gikk glipp av. RiffRaff er kulere enn noensinne, for ikke å snakke om Frank - hva har den mannen gjort med selvhøytideligheten? Hvordan i alle dager klarer han å spille den rollen der?
Og hvor kom ideen fra? jeg håper Aina har rett, at det hele kommer fra en sterk, sterk syretrip.

Men bra er det. Fra den sprø femtitallsparodien, gjennom det vanvittige, erotiske marerittet og liketil

" Science fiction, double feature
Frank has built and lost his creature
Darkness has conquered Brad and Janet
The servants gone to a distant planet"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar